Undervisning i klasserummet
Undervisningen på Den Musiske Helhedsskole foregår ud fra individuelle læreplaner og individuelt tilrettelagte undervisningsforløb i små hold.
Undervisningen bygger på at alle elever skal have mulighed for at blive så dygtige som de kan. Det betyder at vi møder den enkelte elev på det faglige niveau, som han/hun er på og planlægger og udfører undervisning der matcher elevens behov. I praksis betyder det, at en del af undervisningen er individuel, men der hvor det giver mening, undervises eleverne i mindre grupper. I løbet af en undervisningstime benytter vi forskellige undervisningsformer; forskellige faglige spil, individuel undervisning, bevægelse i undervisningen, klasseundervisning og gruppearbejde.
Fælles for hver time er at den gennemgås og strukturen overholdes, så alle ved hvad de skal.
Der tilbydes undervisning i fuld fagrække.
Skolen tilbyder at føre de elever, der bliver klar til det, op til folkeskolens afgangsprøve på 9. og 10. klasses niveau, i samarbejde med vores nærmiljøskole (Frederiksborg Byskole) og Hillerød Kommune.
Indholdet i undervisningen varierer nærmest fra time til time, eller fra dag til dag. Hvad magter eleverne netop nu, og hvordan kan vi bedst komme dem i møde i forhold til deltagelse i undervisningen?
Frikvarter
Vi vælger at prioritere, at de voksne er tilgængelige eller deltagende i elevernes pauser. Medarbejderne er synlige og opsøgende på elevernes ønsker og behov, så alle oplever at blive set og hørt i pauserne og ingen kommer til at opleve at være ”udenfor” fællesskabet.
Socialfag
I dette fag arbejder vi med at udvikle elevernes sociale kompetencer på tværs af klassetrin.
Med et fælles tredje som ramme, tages forskellige temaer op med eleverne, så de i samarbejde med deres skolekammerater, kan få en bedre forståelse for egne og andres grænser. Socialfag bliver derved en øvebane, hvor eleverne kan træne relationer, konfliktløsning og forsoning i et trygt rum, hvor der er masser af voksenstøtte.
Det Musiske
Vi tænker læring hele dagen, også når vi spiser frokost sammen, går tur, leger eller er på koloni. Det er en tilgang til læring, der søger at tænke ud fra traditionel boglig undervisning i klasserummet og tilbyde alternativer til det, der ikke har fungeret i almenskolen.
Vi er meget mere end bare en skole
Aktive i lokalsamfundet
Vi samarbejder også med lokalsamfundet.